زندگی ایرانیان در دبی چگونه است؟

2مرداد1402
0 نظر
شرایط زندگی ایرانیان در دبی

برای شروع باید بگوییم که دبی یکی از پرطرفدارترین شهرهای امارات متحده عربی برای مهاجرت است. از آنجایی که ایران تا دبی فاصله بسیار کمی دارد، اغلب ایرانیان به فکر مهاجرت به این شهر می افتند. در میان ایرانیان مقیم این شهر حس نزدیکی به ایران غیرقابل انکار است. از این گذشته، فاصله بین دبی و سواحل جنوبی ایران تقریباً کمتر از 100 مایل است و پرواز به تهران معمولاً حدود دو ساعت طول می‌کشد.

بنابراین، احساس غربت یا دوری از ایران چندان مهاجران ایرانی را آزار نمی‌دهد. به طور کلی دو روش برای اخذ اقامت دبی برای ایرانیان وجود دارد که یکی خرید ملک در دبی و دیگری ثبت شرکت در دبی است. درست است که با روش‌هایی همچون روش تحصیلی یا ازدواج نیز می‌توانید به دبی مهاجرت کنید ولی در نهایت برای اخذ اقامت باید از دو روشی که گفتیم استفاده کنید زیرا دولت امارات به ایرانیان اقامت کاری نمی‌دهد.

نکته مهم دیگری که وجود دارد، این است که دبی شهر بسیار گرانی است و شما باید خود را برای پرداخت هزینه‌های بسیاری آماده کنید. البته این به دلیل آن است که ارزش پول ایران نسبت به دبی پایین‌تر است و در صورتی که بتوانید در این شهر کار کنید و درآمد خود را به درهم کسب کنید، هزینه‌های زندگی دیگر به نظرتان هنگفت و زیاد نخواهد بود. اگر می‎خواهید بیشتر درباره شرایط زندگی در دبی بدانید، تا انتها با این مقاله از روتس کپیتال همراه باشید.

زندگی ایرانیان در دبی و اخذ اقامت دبی با روتس کپیتال

چرا ایرانیان دبی را برای مهاجرت و زندگی انتخاب میکنند؟

دبی دارای آرامش، امنیت فوق‌العاده، زیر ساخت‌های اقتصادی عالی و فرصت‌های بی‌نظیر کار و سرمایه‌گذاری است. همچنین همانطور که گفتیم، فاصله بسیار نزدیکی با ایران دارد و شما می‎توانید به راحتی، بدون شرایط سخت، بدون نیاز به نوبت گرفتن از سفارت و یا ماندن در صف انتظار مهاجرت داره به این شهر مهاجرت کرده و بیزینس مورد علاقه‌تان را در این شرکت راه‌اندازی کنید. نکته مثبت دیگری که در رابطه با زندگی در امارات وجود دارد، مالیات بسیار کم آن است که حدود 5 درصد برآورد میشود. یعنی شما مالیات بر درآمد نخواهید داشت و این کشور به واسطه مالیا بسیار پایینی که دارد، مهاجران فراوانی را به سوی خودش جذب کرده است. به طور کلی دلایل اصلی انتخاب دبی برای مهاجرت ایرانیان به شرح زیر است:

  • امنیت و کم بودن جرم و جنایت
  • نزدیک بودن به ایران
  • دانش زبان در حد مبتدی
  • راحتی پروسه مهاجرت به دبی
  • سهولت در داشتن بیزنس شخصی و مالیات ۵ درصد

به طور کلی هزینه یکماه زندگی در دبی از حدود 3000 درهم به بالا است که اگر زندگی لوکسی بخواهید، ممکن است هزینه شما به 10000 درهم در ماه نیز برسد. قبل از مهاجرت حتما هزینه لازم را در دسترس داشته باشید تا در این شهر لوکس دچار مشکل نشوید. به طور متوسط 1 میلیارد و 700 میلیون هزینه اولیه برای مهاجرت به دبی لازم است که ما این هزینه را با نرخ درهم 13500 در سال 2023 محاسبه کرده‌ایم.

زندگی در دبی و اخذ اقامت دبی برای ایرانیان با روتس کپیتال

شرایط ایرانیان بعد از مهاجرت به دبی چگونه است و چه اقداماتی را باید انجام دهند؟

به طور کلی کشور امارات اقامت دائم به مهاجران نمی‌دهد. بنابراین ایارنیان با مهاجرت به امارات فقط می‎توانند موفق به اخذ اقامت موقت از 2 تا 10 ساله شوند. البته نه فقط برای ایرانیان بلکه برای تمامی مهاجران از سراسر جهان امکان اخذ اقامت دائم امارات وجود ندارد و همه مهاجران آن اقامت موقت و قابل تمدید دارند. متاسفانه دولت امارات به ایرانیان اقامت کاری نمی‌دهد. بنابراین فقط از طریق ثبت شرکت می‌توانند اقامت 2 یا 3 ساله دریافت کنند. هر سال هم باید نسبت به تمدید لایسنس شرکت خود اقدام کنند که این کار بین 16 تا 20 هزار درهم هزینه دارد.

نکته مهمی که در رابطه با این روش اقامتی وجود دارد، این است که اگر در دبی شرکت ثبت کنید، نمی‌توانید در هیچ شرکت دیگری کار کنید و فقط همسر و فرزندان شما مجاز به کار در امارات هستند. شما می‌توانید همسر و فرزندان زیر 18 سال‌تان را با خود به دبی ببرید. برای دختران بالای 18 سال محدودیتی بابت کفالت وجود ندارد ولی برای پسران بالای 18 سالی که تحت تکفل شما نیستند، باید ترتیبی بدهید که امکان اقامت همراه با خانواده را داشته باشند. در این شرایط پسران بالای 18 سال می‎توانند به عنوان شریک در شرکت شما فعالیت کنند. البته در اینصورت، آن‌ها هم درست مثل شما، مجاز به کار کردن برای سایر شرکت‌ها نیستند.

اقامت دبی از طریق ثبت شرکت عمدتا دو ساله است و باید هر سال تمدید شود. برای تمدید نیز شما باید ثابت کنید که شرکت در حال فعالیت و گردش مالی است و شرایط لازم را برای تمدید دارید. توجه داشته باشید که برای ثبت شرکت بسته به مجازی یا حقیقی بودن آن، باید تقریبا 30 الی 40 هزار درهم بپردازید. به طور میانگین هزینه اقامت با ثبت شرکت 39000 درهم بوده و 7 هزار درهم برای هزینه جانبی لازم است. بنابراین در مجموع 40 هزار درهم نیاز دارید. حال برای پیوستن خانواده به شما نیز برای هر فرد 50 هزار درهم هزینه لازم است.

زندگی در امارات و مهاجرت ایرانیان به دبی با روتس کپیتال

خرید ملک در دبی و یا اجاره ملک در دبی

اولین قدم برای استقرار پیدا کردن در دبی خرید ملک یا اجاره آن است. اجاره خانه‌ها در دبی از 18 هزار درهم تا 400 هزار درهم به طور سالانه متغیر است. این یعنی برای یک زندگی معمولی باید ماهانه حدود 19 تا 20 میلیون تومان اجاره بدهید. در سال اول اقامت در دبی به ایرانیان دسته چک نمی‌دهند بنابراین آن‌ها باید هزینه اجاره خانه را یکجا پرداخت کنند و امکان پرداخت ماهیانه را ندارند.

اما از سال دوم مهاجرت، می‎توانید در یک بانک حساب باز کرده و با حسابتان کار کنید. به این ترتیب می‎توانید دسته چک بگیرید و هر 3 ماه یکبار اجاره خانه را پرداخت کنید. نکته مهمی که وجود دارد این است که برای خرید یا اجاره ملک، باید مبلغی را تحت عنوان دیپوزیت بپردازید. این هزینه بابت این است که شما خانه را همانطور که سالم تحویل گرفته‌اید، به همان شکل نیز سالم تحویل بدهید و در صورتی که ملک سالم باشد، مبلغ گرفته شده که چندان زیاد هم نیست، به حساب شما باز می‎گردد. به عنوان مثال اگر مبلغ اجاره ملک شما برای یکسال حدود 28 هزار درهم باشد، باید 2 هزار درهم را ببت دیپوزیت بپردازید و اگر خانه نو باشد، باید 2 الی 3 هزار درهم دیگر را نیز بابت حق کمیسیون ملک پرداخت کنید.

هزینه‌های جانبی زندگی در دبی برای ایرانیان

زمانی که اقدام به خرید ملک در دبی یا اجاره ملک در این شهر کردید، باید برخی هزینه‌های اولیه را نیز در نظر بگیرید. هزینه‌های اولیه شامل هزینه آب، برق، گاز و اینترنت می‎شود. که باید مبلغ 2400 درهم را بابت آب و برق بپردازید تا وصل بشود. برخی از خانه‌ها در دبی به صورت مبله فروخته می‎شوند و وسایل اولیه زندگی مانند یخچال، مبلمان و ماشین لباسشویی و … را دارند. اما برخی از خانه‌ها نیز صفر هستند و خودتان باید برای خرید لوازم ضروری مانند اجاق گاز، یخچال، مبل و … هزینه کنید. بنابراین در حالت معمول برای خرید اجناس متوسط بین 50 تا 500 هزار درهم را نیز باید صرف خرید لوازم خانگی کنید.

 

هزینه زندگی در دبی و اقامت دبی با روتس کپیتال

 

  • هزینه آب و برق و گاز در دبی

قبض اینترنت در ماه حدود 220 درهم است که در سال به عبارتی 2340 درهم می‎شود. اگر خانه شما گاز نداشته باشد، باید از اجاق‌های برقی برای طبخ غذا استفاده کنید که هزینه آن به قبض برق شما اضافه می‎شود. آب و هوای امارات از تیر تا آخر مهر هوا خیلی گرم است و زمستان‌ها خیلی سرد. از آنجایی که دبی اغلب اوقات سال گرم است، سیستم گرمایشی در خانه‌ها تعبیه نمی‌شود و در زمستان‌های سرد، باید از بخاری برقی استفاده کنید.

در دبی باید گالن‌های آب 20 لیتری را برای آشامیدن بخرید که در ماه حدود 90 درهم هزینه آب آشامیدنی لازم است. dewa هزینه آب و برق و گاز در دبی است که برای شارجه sewa نامیده می‏شود. هزینه آب و برق و گاز حدود 270 درهم در ماه است.

 

  • هزینه حمل و نقل در دبی

هزینه رفت و آمد با وسایل نقلیه عمومی مانند اتوبوس و مترو 3 الی 4 درهم است. با خرید کارت‌های مترو با نام کارت نول، می‎توانید هر بار آن را شارژ کرده و با مترو به جاهای مختلف بروید.

گرفتن تاکسی در دبی گران است و چیزی حدود 14 الی 15 درهم هزینه دارد که به پول ایران حدود 200 هزار تومن برای هر مسیر می‎شود. اجاره ماشین در دبی نیز از 80 الی 90 درهم شروع می‎شود و بسته به نوع ماشین بیشتر می‎شود. هزینه اجاره برای یک شبانه روز یعنی 24 ساعت است.  به عنوان مثال اگر شما ماشینی را با 400 درهم اجاره کنید، باید مبلغی را نیز به عنوان دیپوزیت بدهید که تقریبا 1500 درهم است. این هزینه بابت آن است که ماشین را سالم تحویل بدهید و یا جریمه نشده باشید.

بعد از 2 هفته اگر جریمه نشده باشید، مبلغ دیپوزیت به شما بازپرداخت می‌شود. شما باید حواستان باشد جایی ماشین‌تان را پارک کنید، که دستگاه پرداخت هزینه جایگاه پارک را داشته باشد. بدین ترتیب جای پارک خود را شارژ کرده و برگه می‌گیرید که برای یک ساعت یا دو ساعت حق پارک کردن در آن مکان را داشته و جریمه نشوید. ارزان ترین نرخ اجاره جای پارک از ساعتی 2 تا 4 درهم است. هزینه بنزین در حالت معمول حدود 50 درهم در ماه است. البته اگر رفت و آمد بیشتری داشته باشید، این هزینه بیشتر خواهد شد.

در دبی برای عبور از خیابان‌های اصلی باید عوارض بپردازید. سالیک یا عوارض جاده 5 درهم است. یعنی به ازای هر بار رفت و آمد، 5 درهم در نظر گرفته می‎شد و بعد از 10 بار عبور از خیابان‌های اصلی، باید 10 بار 5 درهم بپردازید.

مهاجرت به دبی و خرید ملک و ثبت شرکت در دبی با روتس کپیتال

 

هزینه تفریحات در دبی

اگر بخواهید برای تفریح به ساحل یا پارک نیز بروید، باید هزینه آن‌ها را بپردازید. برخی از سواحل دبی رایگان هستند اما برخی دیگر ممکن است از حدود 300 درهم به بالا هزینه داشته باشند. برای رفتن به پیک نیک یا پارک نیز باید حدود 400 درهم هزینه را در نظر بگیرید.

چنانچه خواستار شرکت در کلاس‌های آموزشی یا تفریحی باشید، بسته به نوع کلاس خود، باید ساعتی 100 تا 130 درهم هزینه بپردازید. هزینه شارژ سیمکارت بسته به میزان استفاده، حدودا 50 درهم در ماه است.

برای استفاده و اجاره برنامه‌های ادوبی و نرم‌افزارهای دیگر باید هزینه اجاره  آن‌ها را که حدود 80 درهم یا بیشتر است را بپردازید. البته می‌توانید سیستم خود را از ایران ببرید و از نرم افزارهای کرک شده استفاده کنید ولی آن‌ها دیگر آپدیت نمی‌شوند و ممکن است اگر در دبی متوجه شوند که از نرم‌افزارهای کرک شده استفاده می‎کنید، جریمه‌تان کنند.

 

هزینه خورد و خوراک در دبی

هزینه خورد و خوراک نیز از 15 هزار درهم به بالا است که با توجه به انتخاب‌های شما در مواد غذایی یا رفتن به رستوران و کافی‌شاپ، ممکن است بیشتر شود. هزینه میوه در ماه حدود 100 درهم، هزینه شام برای هر نفر در رستوران بین 20 تا 300 درهم و هزینه دارو نیز بسته به نوع آن متفاوت است. در دبی محدودیت دارویی و خرید از هیچ کجا ندارید و به راحتی امکان خرید اینترنتی را نیز دارید.

مخارج زندگی در دبی و اخذ اقامت امارات با روتس کپیتال

 

مدرسه بچه‌های ایرانیان در دبی چه شرایطی دارد؟

در دبی دسترسی به مدرسه دولتی ندارید و همه مدرسه‌ها بریتیش یا آمریکایی و … هستند. از آنجایی که برای ایرانی‌ها مدرسه دولتی نداریم،  رایج است که بچه‌های ایرانی در مدارس بریتانیایی و آمریکایی تحصیل کنند.  به عنوان مثال مدرسه معارف برای مقطع مهد کودک 11 هزار درهم هزینه دارد و هزینه آن برای سال 12 و 13 تحصیلی دانش‌آموزان حدود 34 هزار درهم به صورت سالیانه است. البته بعد از چند سال که در امارات کار کنید، با کسب درآمد به درهم، پرداخت این هزینه‌ها دیگر کار سختی نیست و به نظرتان گران نمی‎آید.

حقوق ماهیانه و افتتاح حساب بانکی

باید چند بار قبل از مهاجرت به دبی سفر کرده و شرایط بیزینس خود را بررسی در این شهر کنید و اگر می‌‎توانستید موقعیت خوبی را داشته باشید، به این شهر بیایید. همچنین باید بدانید که متوسط حقوق ماهیانه در دبی: 21500 درهم است و به پول ایران 178 میلیون در ماه می‎شود. متوسط حقوق سالیانه نیز 258 هزار درهم است.

با دریافت حقوق بهتر است که در یک بانک امارات، افتتاح حساب کنید. بانک الماریا افتتاح حساب رایگان دارد دسته چک مشروط به شما می‎دهد و امکان پرداخت قبض آب و برق را دارد. مدارک مورد نیاز برای افتتاح حساب در آن شامل: آی دی کارت، شماره سیم کارت به اسم خودتان، نشانی ایمیل، آدرس خانه شما در امارات و هزینه ایجاری در صورت نیاز است.

توجه داشته باشید که با توجه به تورم و رشد اقتصادی، در دبی هر 18 ماه به میزان 8 درصد به حقوق شما اضافه می‌شود که البته میزان افزایش حقوق در هر شغلی متفاوت است.

برای استخدام شما امکان ارسال رزومه به صورت حضوری یا از طریق وبسایت را دارید. رزومه خود را (Cv) باید به صورت پرینت شده به فروشگاه‌ها و شرکت‌ها ارائه بدهید تا اگر نیاز داشته باشند، شما را برای مصاحبه کاری دعوت کنند. به صورت  اینترنتی هم می‌توانید درخواست کار بدهید. البته توجه داشته باشید که به هیچ عنوان در اداره جات و کارهای دولتی نمی‌توانید استخدام شوید. در فود کورت‌ها و رستوران‌ها نیز ایرانی‌ها را استخدام نمی‌کنند و فقط ملیت‌های هندی، فلیپینی و … را می‌پذیرند. ساعت کاری نیز معمولا 8 ساعت به صورت فول تایم است و برخی از شرکت‌ها ساعت کاری کمتر یا بیشتر دارند.

برای خرید ملک در دبی یا برای ثبت شرکت در دبی، فقط کافیست با کارشناسان روتس کپیتال تماس بگیرید تا بهترین گزینه‌ها را متناسب با بودجه‌تان به شما معرفی کنند و تجربه خریدی آسان و مطمئن را برایتان به وجود بیاورند.

پیام بگذارید

15 − 12 =